Dla części osób skrót IG kojarzy się niewątpliwie z tematyką portali społecznościowych. Warto jednak wiedzieć, że z punktu widzenia zdrowia znaczenie tego skrótu jest znacznie ważniejsze jak podkreślają eksperci z diabetyk24.pl. Jest on bowiem skrótowcem od pojęcia tzw. indeksu glikemicznego, który określa ilość węglowodanów w danym posiłku.

Posiłki a indeks glikemiczny

Chcąc zadbać o własne zdrowie, trzeba pamiętać, aby spożywane posiłki zawierały jak najmniej węglowodanów. Nie oznacza to oczywiście konieczności ciągłego głodzenia. Dużo lepszym pomysłem jest takie dobranie dań, aby ich IG było jak najniższe. Jak komponować posiłki o niskim indeksie glikemicznym? Najlepiej oprzeć je na warzywach (w miarę możliwości surowych, gdyż gotowanie podwyższa ich IG), chlebie pełnoziarnistym (np. graham), Niski indeks glikemiczny mają też np. kefiry naturalne, które – nawiasem mówiąc – są odpowiedzialne za rozwój właściwej flory bakteryjnej jelit. Co ciekawe, niskie IG mają też różne rodzaje mięs, w tym wieprzowina, wołowina, mięso z królika itd.

Obliczenie indeksu glikemicznego

Zamiast posiłkować się danymi z Internetu, można samemu – na podstawie dostępnego wzoru – obliczyć, jakie IG ma konkretny produkt. Jak obliczyć indeks glikemiczny? W tym celu należy podzielić stężenie glukozy we krwi po spożyciu 50 g węglowodanów wybranego produktu, przez stężenie glukozy po spożyciu 50 g czystego cukru. Następnie uzyskany w ten sposób wynik należy pomnożyć razy 100, w związku z czym uzyska się wartość wyrażoną w procentach. Na podstawie tych danych łatwiej ustalić, jak powinna wyglądać dieta o niskim indeksie glikemicznym co jeść. Oparcie się na chudym mięsie, warzywach, chudym twarogu i kefirach, to podstawa tej diety.

Na koniec warto dodać, że liczba produktów i niskim IG jest dużo większa. W związku z tym można sobie pozwolić na nieco większą wszechstronność w zakresie komponowania posiłków.