Choć panewki kojarzone są przede wszystkim z benzynowymi oraz wysokoprężnymi silnikami samochodowymi, to podzespoły te znajdziemy również w innych pojazdach. Jednym z przykładów są pojazdy szynowe. Dotyczy to nie tylko lokomotyw, ale też całych zestawów, którymi realizowany jest ruch pasażerski. Sprawdźmy zatem, jakie rodzaje panewek są stosowane w taborze kolejowym, a także gdzie można przeprowadzić ich serwis i ewentualną wymianę?
Jakie rodzaje panewek są stosowane w lokomotywach?
W przypadku lokomotyw spalinowych mamy do czynienia z kilkoma modelami panewek. Jednym z nich są panewki zawieszenia silników trakcyjnych. Elementy te występują w wielu wariantach, z których każdy jest dedykowany do konkretnej serii lokomotyw. Chociaż niektóre z nich mają nawet po kilkadziesiąt lat, dzięki regularnemu serwisowi oraz wymianie zużytych podzespołów nadal są wykorzystywane. Co więcej, zastosowanie panewek o zmodernizowanej konstrukcji pozwala zredukować koszty eksploatacji lokomotywy.
Przykładem mogą być panewki oferowane przez firmę Diesel Loko Distribution, która dostarcza części zamienne dla lokomotyw spalinowych do kilkudziesięciu krajów na całym świecie. Proponowane panewki dzięki innowacyjnemu systemowi uszczelnienia pozwalają na oszczędności w zużyciu oleju sięgające prawie 50%. To przyczynia się również do wydłużenia okresu użytkowania panewek oraz osi zestawu kołowego. Wynika to z faktu, że skuteczniejsze uszczelnienie utrudnia dostawanie się zanieczyszczeń, wody i smaru przekładniowego pod panewkę. To z kolei redukuje do minimum możliwość zatarcia panewki, co może prowadzić do jej uszkodzenia.
Skąd pozyskiwać panewki do lokomotyw?
Panewki stosowane w lokomotywach spalinowych, podobnie jak inne elementy tych pojazdów ulegają zużyciu. Jest to proces naturalny, dlatego podczas każdego przeglądu należy sprawdzić stopień ich wyeksploatowania, a w przypadku stwierdzenia konieczności wymiany zamówić panewki zawieszenia silników trakcyjnych, najlepiej u dystrybutora oferującego nowe i oryginalne podzespoły. Dzięki temu zyskamy pewność, że wymieniona część zapewni bezawaryjne działanie lokomotywy.
Prócz panewek szczególną uwagę warto zwrócić na inne elementy odpowiadające za prawidłową i bezpieczną pracę posiadanego taboru kolejowego. Dotyczy to przede wszystkim systemów uszczelnienia obudów przekładni silnika trakcyjnego, filtrów oleju, powietrza oraz paliwa, sprężarek powietrza, a także turbosprężarek oraz ich podzespołów czy rozruszników. Wszystkie wymienione elementy powinny być regularnie serwisowane, a w razie wykrycia usterki naprawiane bądź wymieniane na nowe.