Na czym polega fulfillment i jakie ma znaczenie w e-commerce?
Outsourcing usług staje się popularny w coraz większej ilości branż. Jednym z jego odmian jest zaś fulfillment, który doskonale wpisuje się w potrzeby firm z segmentu e-commerce. Na czym dokładnie polega fulfillment i jakie może przynieść korzyści? Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.
Co to jest fulfillment?
Fulfillment to inaczej outsourcing usług logistycznych. Jest to model współpracy z zewnętrznym operatorem, w którym przejmuje on kompleksową obsługę logistyczną oraz zobowiązuje się do jej sprawnego przeprowadzenia. Zewnętrzny podmiot to zwykle centrum logistyczne, dysponujące własną powierzchnią magazynową, wyspecjalizowaną kadrą, zapleczem technologicznym oraz know-how.
W usłudze fulfillment operator logistyczny odpowiada za całość procesów przebiegających od momentu przyjęcia towaru na magazyn aż po dostarczenie zamówień do klientów. I dlatego jest to rozwiązanie, które cieszy sporym zainteresowaniem ze strony sektora e-commerce. Korzystają z niego zarówno start-upy, jak i średnie oraz duże sklepy internetowe. Firmy decydujące się na fulfillment nie muszą dysponować własnym magazynem ani samodzielnie organizować wysyłki. Prowadzenie biznesu staje się więc znacznie łatwiejsze.
Jak przebiega fulfillment?
Zakres usług wchodzących w skład fulfillment zależy od specyfiki biznesu oraz potrzeb klienta. Zazwyczaj obejmuje:
-
przyjęcie dostaw,
-
magazynowanie,
-
kompletację przesyłek,
-
pakowanie,
-
wysyłkę,
-
obsługę zwrotów.
Firmy fulfillmentowe korzystają z najnowocześniejszych narzędzi (m.in. systemów WMS), umożliwiających automatyzację wielu procesów. Z punktu widzenia branży e-commerce istotna jest również gwarancja szybkiej realizacji zamówień, która może odbywać się nawet tego samego dnia.
Korzyści z fulfillment dla e-commerce
Outsourcing usług logistycznych w postaci fulfillmentu to odpowiedź na wyzwania współczesnych czasów. Sektor e-commerce przeżywa obecnie intensywny rozwój, co sprawia, że konkurencja jest coraz większa. Aby wyróżnić się na jej tle oraz stworzyć silną markę, trzeba zadbać o wizerunek firmy. Istotna jest m.in. niezawodność, szybka dostawa oraz bezproblemowe zwroty. Wszystkie wymienione kwestie rozwiązuje zaś fulfillment. Jakie jeszcze korzyści może przynieść?
Redukcja kosztów
W modelu fulfillment koszty są naliczane od faktycznie wykorzystanej przestrzeni magazynowej oraz ilości spakowanych i wysłanych przesyłek. Firma nie musi inwestować w sprzęt, pracowników oraz wynajem hali magazynowej. Koszty operacyjne są więc znaczenie mniejsze, a opłacalność biznesu wzrasta. Dzięki usłudze fulfillment sklep jest w stanie zrealizować znacznie więcej zamówień, co otwiera drzwi do dalszego rozwoju.
Lepsza jakość obsługi
Zewnętrzne centrum logistyczne ma doświadczenie w szybkiej i profesjonalnej realizacji zamówień. Wysokie kompetencje pracowników oraz nowoczesne zaplecze technologiczne przekładają się na jakość obsługi. Sprawna obsługa zwrotów i reklamacji oraz ekspresowa wysyłka przełożą się na zadowolenie klientów. A to pozwoli na wzmocnienie pozycji marki na rynku.
Skalowalność
W usłudze fulfillment możesz szybko dostosować wykorzystywane zasoby do aktualnych rozmiarów biznesu. Jeśli Twoja firma przeżywa rozkwit, nie musisz wcale ponosić kolejnych kosztów inwestycyjnych (np. na budowę lub wynajem dodatkowego magazynu). Wystarczy renegocjować umowę z operatorem logistycznym i dostosować ją do bieżących potrzeb firmy. Eliminujesz w ten sposób ryzyko oraz ułatwiasz sobie dalszą ekspansję rynku.
Kontrola nad procesami logistycznymi
Czy zlecając obsługę logistyczną zewnętrznemu podmiotowi, tracisz kontrolę nad poszczególnymi procesami? Jest zupełnie przeciwnie. Dzięki nowoczesnym technologiom WMS może być połączony z systemami produkcyjnymi lub platformami handlowymi. Wszelkie dane dotyczące przesyłek (również ich status) można na bieżąco sprawdzać, co umożliwia pełen nadzór nad realizacją zamówień.
Fulfillment w e-commerce – sposób na sprawną logistykę
Fulfillment optymalizuje pracę firm z sektora e-commerce. Może przynieść realne korzyści oraz wspomóc rozwój biznesu, dając jednocześnie spore oszczędności. Aby tak się stało, należy jednak znaleźć zaufanego partnera. Jeśli cenisz wieloletnie doświadczenie i innowacyjne rozwiązania, sprawdź fulfillment w wydaniu Reslogistic. Firma działa na rynku od ponad 25 lat i współpracuje z najbardziej wymagającymi klientami. Gwarancja wysyłki tego samego dnia, nowoczesne systemy oraz wiele usług dodatkowych pozwolą na idealne dopasowanie oferty do potrzeb firmy.